Soortgelijke onderwerpen
versnellingsbakdagen 7 maart
+6
Wim van den Bergh
jb
Bert882
BurtonBas
Burton710
Admin
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
versnellingsbakdagen 7 maart
Versnellingsbakdagen
Onder deskundige leiding van Michel Evers worden maximaal 6 versnellingsbakken gereviseerd. Het is ook mogelijk als "hulpsleutelaar" mee te doen. Het aantal deelnemers is beperkt, leden die vorig jaar uitgeloot zijn hebben voorrang. Op de eerste dag worden de bakken gedemonteerd en de onderdelen beoordeeld. Op de tweede dag worden de bakken (met eventueel nieuwe onderdelen) weer in elkaar gezet en afgesteld. Bijdrage in de kosten: Voor revisie van een bak € 15,00 en voor een hulpsleutelaar € 3,00. Wees er wel op verdacht dat de kosten behoorlijk kunnen oplopen als er veel onderdelen gekocht moeten worden. Maar dan heb je na afloop weer een versnellingsbak die nog jaren mee kan. Aanmelden via evenementen@2cvkitcarclub.nl of bij Joop Obbink tel 0575-451725 na publicatie in het clubblad van december.
2cvkitcarclub evenement
Onder deskundige leiding van Michel Evers worden maximaal 6 versnellingsbakken gereviseerd. Het is ook mogelijk als "hulpsleutelaar" mee te doen. Het aantal deelnemers is beperkt, leden die vorig jaar uitgeloot zijn hebben voorrang. Op de eerste dag worden de bakken gedemonteerd en de onderdelen beoordeeld. Op de tweede dag worden de bakken (met eventueel nieuwe onderdelen) weer in elkaar gezet en afgesteld. Bijdrage in de kosten: Voor revisie van een bak € 15,00 en voor een hulpsleutelaar € 3,00. Wees er wel op verdacht dat de kosten behoorlijk kunnen oplopen als er veel onderdelen gekocht moeten worden. Maar dan heb je na afloop weer een versnellingsbak die nog jaren mee kan. Aanmelden via evenementen@2cvkitcarclub.nl of bij Joop Obbink tel 0575-451725 na publicatie in het clubblad van december.
2cvkitcarclub evenement
Laatst aangepast door burton560 op zo 31 jan 2010, 11:03; in totaal 1 keer bewerkt
Admin- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 4425
Registration date : 31-07-08
versnellingsbak
Beste Gerard
Als ik het goed begrepen heb zijn er meerdere soorten versnellingsbakken.?
BCC schijnt er ook een te hebben voor als je wat meer op de autobaan rijd.
Is daar iets over bekend en of iemand die daar ervaring mee heeft.?
Gr. Wietze
Als ik het goed begrepen heb zijn er meerdere soorten versnellingsbakken.?
BCC schijnt er ook een te hebben voor als je wat meer op de autobaan rijd.
Is daar iets over bekend en of iemand die daar ervaring mee heeft.?
Gr. Wietze
Gast- Gast
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
volgens mij gaat dat vanuit de burton owners club
maar heb er zelf geen ervaring mee en kan er niet veel over vinden
misschien wel leuk om zoiets te organiseren
ik ken een goede ex 2cv-monteur die met passie over zijn ervaring spreekt
die zou er wel zin in moeten hebben hoor
en op mijn werk heb ik veel ruimte
en een paar bakken liggen die vast zitten
maar is nog maar een brainstorm
gr gerard
maar heb er zelf geen ervaring mee en kan er niet veel over vinden
misschien wel leuk om zoiets te organiseren
ik ken een goede ex 2cv-monteur die met passie over zijn ervaring spreekt
die zou er wel zin in moeten hebben hoor
en op mijn werk heb ik veel ruimte
en een paar bakken liggen die vast zitten
maar is nog maar een brainstorm
gr gerard
Laatst aangepast door burton560 op zo 08 nov 2009, 20:57; in totaal 1 keer bewerkt
Admin- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 4425
Registration date : 31-07-08
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Goed idee.burton560 schreef:misschien wel leuk om zoiets te organiseren
ik ken een goede ex 2cv-monteur die met passie over zijn ervaring spreekt
en op mijn werk heb ik veel ruimte
en een paar bakken liggen die vast zitten
maar is nog maar een brainstorm
gr gerard
Ik heb ook nog een bak die ik graag onder deskundige begleiding zou willen reviseren. Hij zit nog wel niet vast maar hij maakt wel rare geluiden.
mvg
Marcel
Burton710- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 831
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meerlo
soort kitcar : Burton
Registration date : 24-01-09
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Ik heb voor mijn nieuwe motorproject ook nog een bak die nagekeken moet worden. Dat wordt mij te technisch.
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Ik heb wel niets te repareren, maar vind het wel interesant om zo'n bak ook van binnen eens te bekijken
Wie weet heb ik het nog wel eens nodig?????
Gr, Bert
Wie weet heb ik het nog wel eens nodig?????
Gr, Bert
Bert882- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 1651
Leeftijd : 75
Woonplaats : Maarheeze
soort kitcar : Burton
Registration date : 10-01-09
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
mij lijkt het ook erg interessant (ik wil soiso een versnellingsbak een xtje gaar reviseren om hem als reserve te leggen als al mijn andere activiteiten klaar zijn)
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Wietze Vos schreef:Beste Gerard
Als ik het goed begrepen heb zijn er meerdere soorten versnellingsbakken.?
BCC schijnt er ook een te hebben voor als je wat meer op de autobaan rijd.
Is daar iets over bekend en of iemand die daar ervaring mee heeft.?
Gr. Wietze
Er zijn een stuk of 5/6 verschillende bakken. Die van de Dyane 6 is het meest gewild vanwege de hoge eindoverbrenging en daardoor de hoogste snelheid bij maximaal toerental.
Een versnellingbak hoeft niet duur te zijn maar wel goed. Dus de versnellingbak dagen zijn een uitstekende kans om je bak in de wintertijd in top conditie te brengen.
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Ik heb 2 verschillende bakken liggen, die een keer nagekeken worden. Verder is de bak van de burton goed en elk jaar wordt de olie daarvan ververst. En van de dyane zit wel een raar ratelgeluid. Maar hij doet het prima. De olie moet nog wel een keer gedaan worden.
Maar het lijkt mij wel interessant om een keer een bak nader te bekijken.
Maar het lijkt mij wel interessant om een keer een bak nader te bekijken.
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Als er zo iets georganiseerd wordt doen we (Harm en Ik) graag mee.
Ik heb ook nog wel een bak liggen waarmee gerommeld mag worden zonder dat dat kwaad kan.
Groetjes Egbert
Ik heb ook nog wel een bak liggen waarmee gerommeld mag worden zonder dat dat kwaad kan.
Groetjes Egbert
BlackBurty- een kitcar fanaat
-
Aantal berichten : 228
Leeftijd : 70
Woonplaats : Alphen aan den Rijn
soort kitcar : burton
Registration date : 05-09-08
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Ik doe ook graag mee, heb recentelijk een extra motor en versnellingsbak gekocht. Ben de motor de motor inmiddels aan het reviseren
(ligt al uit elkaar en de onderdelen zijn al schoon)
gr.
Gerard
(ligt al uit elkaar en de onderdelen zijn al schoon)
gr.
Gerard
Versnellingsbakkendag ... een succes
Hoi hoi kitcar-liefhebbers,
Bij deze even een woordje van dank voor de organisatoren van dit 2 daagse evenement ! Als hulpsleutelaar heb ik samen met Guy (toekomstig Mille Miglia-rijder) een eendebak mogen reviseren, onder het waakzame oog van Gijs en Michel
Veel gezien en geleerd die dagen en vooral weer eens mogen ervaren (lijkt wel typisch voor het 2PK-wereldje) dat kennis graag met anderen gedeeld wordt.
Een leuk initiatief en als 't aan mij ligt, mag dit zeker een vervolg kennen !
Groetjes uit België
Pistachke (Werner 4 friends )
Bij deze even een woordje van dank voor de organisatoren van dit 2 daagse evenement ! Als hulpsleutelaar heb ik samen met Guy (toekomstig Mille Miglia-rijder) een eendebak mogen reviseren, onder het waakzame oog van Gijs en Michel
Veel gezien en geleerd die dagen en vooral weer eens mogen ervaren (lijkt wel typisch voor het 2PK-wereldje) dat kennis graag met anderen gedeeld wordt.
Een leuk initiatief en als 't aan mij ligt, mag dit zeker een vervolg kennen !
Groetjes uit België
Pistachke (Werner 4 friends )
Pistachke- nieuwe gebruiker
-
Aantal berichten : 5
Leeftijd : 55
Registration date : 04-09-08
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Pistachke schreef:Hoi hoi kitcar-liefhebbers,
Bij deze even een woordje van dank voor de organisatoren van dit 2 daagse evenement ! Als hulpsleutelaar heb ik samen met Guy (toekomstig Mille Miglia-rijder) een eendebak mogen reviseren, onder het waakzame oog van Gijs en Michel
Veel gezien en geleerd die dagen en vooral weer eens mogen ervaren (lijkt wel typisch voor het 2PK-wereldje) dat kennis graag met anderen gedeeld wordt.
Een leuk initiatief en als 't aan mij ligt, mag dit zeker een vervolg kennen !
Groetjes uit België
Pistachke (Werner 4 friends )
Volgende week Guy's Mille weer in elkaar zetten?
gerrit v- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 1298
Leeftijd : 73
Woonplaats : Zevenaar
soort kitcar : 2CV2
Registration date : 31-07-08
Re: versnellingsbakdagen 7 maart
Guy zond me dit verslag
Versnellingsbakrevisie bij “Le Patron”
Op 7 februari reden we richting Ophemeert bij Godfried Van Den Bergh om daar onder vakkundige begeleiding van Gijs en Michel een 2PK-versnellingsbak te reviseren. 12 enthousiaste deelnemers (6 sleutelaars en 6 hulpsleutelaars) namen deel aan deze cursus versnellingsbakrevisie. Michel liet op ons een rustige manier kennis maken met de werking en de meest gekende euvels van onze versnellingsbakken. Tijdens de demontage van de verschillende onderdelen moesten we er goed op letten, dat we de linkse en rechtse delen van het differentieel en de uitgaande assen goed van mekaar gescheiden hielden. Dit was van belang voor de latere montage !!! De belgische deelnemers Guy en Werner hadden een goede truuk om links en rechts te onderscheiden … links is namelijk waar je duim aan de rechterkant van je hand zit (belgische logica !) Michel beschikte over een resem speciale gereedschappen om het demonteren te vereenvoudigen, maar al bij al kan je met standaard gereedschap al een hele boel verwezenlijken. Leve de eenvoud ! Na een succesvolle demontage van alle onderdelen, wierp Michel een blik op een voor ons leken onoverzichtelijke berg van lagers, lagerschelpen, naaldlagertjes, enz…. Ging dit ooit nog terug in mekaar geraken, vroegen we ons af ? Maar Michel stelde iedereen gerust, hij wist perfect welke onderdelen echt vervangen moesten worden… investeren in de toekomst, heet dat ! Na een lekkere bak onvervalste koffie, werd er verder gesleuteld en konden we alle losse onderdelen mee naar huis nemen voor een grondige poetsbeurt.
Een maandje later, op 7 maart keerden we (enigszins met een bang hartje, natuurlijk) terug naar huize “Le Patron” om de bak terug in mekaar te steken. Michel had een opengewerkte bak bij, waar we regelmatig konden gaan “loeren” (spieken) tijdens het monteren. Godfried had de nodige onderdelen per deelnemer netjes klaargezet, van service gesproken ! Het hermonteren van alle onderdelen in de bak ging bij de éne al wat vlotter dan bij de andere… doch Michel en Gijs waakten over het hele gebeuren en staken af en toe een (h)tandje toe. Met behulp van speciale afstelvorkjes werd de bak perfect afgesteld. Gijs leerde ons hoe de 3 verschillende schakelstangen te identificeren en hoe we deze konden plaatsen – zonder dat de beruchte kogeltjes en veertjes de donkere ruimtes van Godfried’s werkplaats zouden opzoeken. Tijdens de gebruikelijke middagpauze waren er twee sleutelaars toch nog niet van overtuigd dat een eendenbak voorin ligt… op de parking hebben ze vergeefs gezocht naar de achterste versnellingsbak in een Patron (foto’s genomen door ????) Na de break werd het differentieel op speling gecontroleerd en na vrijgave door Michel kon alles weer samengeschroefd worden. Bij het aantrekken van de bouten met de momentsleutel braken er jammer genoeg 2 bouten bij de uitgaande assen af…Tsja, brute kracht waarschijnlijk of een falende momentsleuten, wie zal het zeggen ? Michel en Gijs controleerden alle bakken nog even of ze lekker schakelden en iedereen kon met een grondig gereviseerde eendenbak huiswaarts vertrekken. Een prachtig initiatief, leuk dat we deze extra technische bagage mochten meenemen !
Guy en Werner
Versnellingsbakrevisie bij “Le Patron”
Op 7 februari reden we richting Ophemeert bij Godfried Van Den Bergh om daar onder vakkundige begeleiding van Gijs en Michel een 2PK-versnellingsbak te reviseren. 12 enthousiaste deelnemers (6 sleutelaars en 6 hulpsleutelaars) namen deel aan deze cursus versnellingsbakrevisie. Michel liet op ons een rustige manier kennis maken met de werking en de meest gekende euvels van onze versnellingsbakken. Tijdens de demontage van de verschillende onderdelen moesten we er goed op letten, dat we de linkse en rechtse delen van het differentieel en de uitgaande assen goed van mekaar gescheiden hielden. Dit was van belang voor de latere montage !!! De belgische deelnemers Guy en Werner hadden een goede truuk om links en rechts te onderscheiden … links is namelijk waar je duim aan de rechterkant van je hand zit (belgische logica !) Michel beschikte over een resem speciale gereedschappen om het demonteren te vereenvoudigen, maar al bij al kan je met standaard gereedschap al een hele boel verwezenlijken. Leve de eenvoud ! Na een succesvolle demontage van alle onderdelen, wierp Michel een blik op een voor ons leken onoverzichtelijke berg van lagers, lagerschelpen, naaldlagertjes, enz…. Ging dit ooit nog terug in mekaar geraken, vroegen we ons af ? Maar Michel stelde iedereen gerust, hij wist perfect welke onderdelen echt vervangen moesten worden… investeren in de toekomst, heet dat ! Na een lekkere bak onvervalste koffie, werd er verder gesleuteld en konden we alle losse onderdelen mee naar huis nemen voor een grondige poetsbeurt.
Een maandje later, op 7 maart keerden we (enigszins met een bang hartje, natuurlijk) terug naar huize “Le Patron” om de bak terug in mekaar te steken. Michel had een opengewerkte bak bij, waar we regelmatig konden gaan “loeren” (spieken) tijdens het monteren. Godfried had de nodige onderdelen per deelnemer netjes klaargezet, van service gesproken ! Het hermonteren van alle onderdelen in de bak ging bij de éne al wat vlotter dan bij de andere… doch Michel en Gijs waakten over het hele gebeuren en staken af en toe een (h)tandje toe. Met behulp van speciale afstelvorkjes werd de bak perfect afgesteld. Gijs leerde ons hoe de 3 verschillende schakelstangen te identificeren en hoe we deze konden plaatsen – zonder dat de beruchte kogeltjes en veertjes de donkere ruimtes van Godfried’s werkplaats zouden opzoeken. Tijdens de gebruikelijke middagpauze waren er twee sleutelaars toch nog niet van overtuigd dat een eendenbak voorin ligt… op de parking hebben ze vergeefs gezocht naar de achterste versnellingsbak in een Patron (foto’s genomen door ????) Na de break werd het differentieel op speling gecontroleerd en na vrijgave door Michel kon alles weer samengeschroefd worden. Bij het aantrekken van de bouten met de momentsleutel braken er jammer genoeg 2 bouten bij de uitgaande assen af…Tsja, brute kracht waarschijnlijk of een falende momentsleuten, wie zal het zeggen ? Michel en Gijs controleerden alle bakken nog even of ze lekker schakelden en iedereen kon met een grondig gereviseerde eendenbak huiswaarts vertrekken. Een prachtig initiatief, leuk dat we deze extra technische bagage mochten meenemen !
Guy en Werner
gerrit v- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 1298
Leeftijd : 73
Woonplaats : Zevenaar
soort kitcar : 2CV2
Registration date : 31-07-08
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum