Soortgelijke onderwerpen
Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones
Een lange slinger van oldtimers trekt zondag 3 april langs de grote steden als protestactie tegen de ’gehate’ milieuzones.
Iedereen met een young- of oldtimer mag aanhaken bij de symbolische optocht, die vooral gezellig moet zijn.
De oldtimer-optocht wordt georganiseerd door Stichting Rotterdamse Klassiekers, die opkomt voor eigenaren van oude auto’s die door de milieuzones op veel plekken in de stad niet meer mogen rijden.
„Symboolpolitiek”
Rotterdammer Niels van Ham, voorzitter van de stichting, is gefrustreerd over de milieuzone die sinds 1 januari van kracht is in zijn stad. Sinds 1 januari 2016 mogen benzine- en lpg-auto’s van voor 1992 grote delen van Rotterdam niet meer in. „Hier vallen ontzettend veel youngtimers en oldtimers onder. Het verbod in Rotterdam is veel groter dan in Utrecht”, zegt Van Ham. „Niemand is tegen schone lucht, maar uit cijfers van TNO blijkt dat het effect van de milieuzones zeer minimaal is. Daarbij worden ontzettend veel autoliefhebbers nu getroffen met deze maatregel en daar zit voor mij het probleem. Het is gewoon een vorm van symboolpolitiek.”
Het verbod in Rotterdam geldt ook voor dieselauto’s van voor 2001, oudere dieselvrachtwagens, bussen en campers. In Utrecht zijn de milieuzones al langer van kracht. Daar mochten oude diesels van voor 2001 het afgelopen jaar de binnenstad al niet meer in.
Optocht
Veel mensen die in het bezit zijn van een oude auto laten al positieve geluiden horen op de Facebookpagina van het evenement.
https://www.facebook.com/events/457034037818725/
„De strenge regels raken eigenaars diep”, zegt Van Ham. „Het is niet zomaar een apparaat om van A naar B te komen. Die auto zit diep in de ziel.”
Dat de milieuzones veel mensen raakt, bleek afgelopen zaterdag 13 maart in Rotterdam. Toen organiseeerde de stichting een oldtimer-meeting op de Coolsingel om aan de gemeente duidelijk te maken dat de milieuzone in Rotterdam zijn doel voorbij gaat. Op het evenement kwamen zo’n duizend autoliefhebbers met hun klassieke bak af. Van Ham heeft daarom ook het grootste vertrouwen in een goede opkomst op 3 april.
"Gezellige toer”
Het moet een symbolische actierit tegen de wildgroei aan milieuzones worden, aldus Van Ham. „We gaan er een gezellige toerrit van maken.” De tocht start in Rotterdam en gaat over de snelweg via Utrecht naar Amsterdam en dan via Den Haag terug naar Rotterdam. De totale afstand: zo’n 175 kilometer. Een klein stukje meerijden is ook goed.
De stichting meldt erbij dat de protesttocht niet de milieuzones zal ingaan, maar zich netjes aan de regels houdt.
Een lange slinger van oldtimers trekt zondag 3 april langs de grote steden als protestactie tegen de ’gehate’ milieuzones.
Iedereen met een young- of oldtimer mag aanhaken bij de symbolische optocht, die vooral gezellig moet zijn.
De oldtimer-optocht wordt georganiseerd door Stichting Rotterdamse Klassiekers, die opkomt voor eigenaren van oude auto’s die door de milieuzones op veel plekken in de stad niet meer mogen rijden.
„Symboolpolitiek”
Rotterdammer Niels van Ham, voorzitter van de stichting, is gefrustreerd over de milieuzone die sinds 1 januari van kracht is in zijn stad. Sinds 1 januari 2016 mogen benzine- en lpg-auto’s van voor 1992 grote delen van Rotterdam niet meer in. „Hier vallen ontzettend veel youngtimers en oldtimers onder. Het verbod in Rotterdam is veel groter dan in Utrecht”, zegt Van Ham. „Niemand is tegen schone lucht, maar uit cijfers van TNO blijkt dat het effect van de milieuzones zeer minimaal is. Daarbij worden ontzettend veel autoliefhebbers nu getroffen met deze maatregel en daar zit voor mij het probleem. Het is gewoon een vorm van symboolpolitiek.”
Het verbod in Rotterdam geldt ook voor dieselauto’s van voor 2001, oudere dieselvrachtwagens, bussen en campers. In Utrecht zijn de milieuzones al langer van kracht. Daar mochten oude diesels van voor 2001 het afgelopen jaar de binnenstad al niet meer in.
Optocht
Veel mensen die in het bezit zijn van een oude auto laten al positieve geluiden horen op de Facebookpagina van het evenement.
https://www.facebook.com/events/457034037818725/
„De strenge regels raken eigenaars diep”, zegt Van Ham. „Het is niet zomaar een apparaat om van A naar B te komen. Die auto zit diep in de ziel.”
Dat de milieuzones veel mensen raakt, bleek afgelopen zaterdag 13 maart in Rotterdam. Toen organiseeerde de stichting een oldtimer-meeting op de Coolsingel om aan de gemeente duidelijk te maken dat de milieuzone in Rotterdam zijn doel voorbij gaat. Op het evenement kwamen zo’n duizend autoliefhebbers met hun klassieke bak af. Van Ham heeft daarom ook het grootste vertrouwen in een goede opkomst op 3 april.
"Gezellige toer”
Het moet een symbolische actierit tegen de wildgroei aan milieuzones worden, aldus Van Ham. „We gaan er een gezellige toerrit van maken.” De tocht start in Rotterdam en gaat over de snelweg via Utrecht naar Amsterdam en dan via Den Haag terug naar Rotterdam. De totale afstand: zo’n 175 kilometer. Een klein stukje meerijden is ook goed.
De stichting meldt erbij dat de protesttocht niet de milieuzones zal ingaan, maar zich netjes aan de regels houdt.
Re: Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
Jammer dat ik er niet erbij kan wezen.
Maar ik wens natuurlijk die meedoen veel succes!
Maar ik wens natuurlijk die meedoen veel succes!
Dabdriver- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 1702
Leeftijd : 58
Woonplaats : Alkmaar
soort kitcar : Burton
Registration date : 09-02-11
Re: Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
Het lijkt wel of die wildgroei van milieuzones "Europees"wordt ondersteund. Ik kreeg bericht van een 2cv club uit Frankrijk dat nu ook Parijs oude auto 's gaat weren. de bakermat van 2cv. Nog even en je kan je autootje op kistjes zetten. Net als de mijne overigens
Maar het is van de zotte dat hoewel de gemeentes door de Rechtbank in het ongelijk gesteld zijn als het over hun argumentering gaat, zij toch mogen doorgaan met handhaven. Je ziet ook hier, weer het gaat niet over het milieu maar over ego! Amsterdam is bezig, Utrecht en Rotterdam zijn al zo ver en Den Haag beraadt zich. Ze gaan dus gewoon door en vegen alle rapporten en argumenten dus zo van tafel. Het zijn nu wel alle grote steden in Nederland waar je niet meer in mag. Nog even en je kan een thermosfles koffie meenemen, en in een weiland gaan staan omdat een terrasje pikken er niet meer in zit. Ik ben zaterdag in Rotterdam geweest, jammer genoeg zonder mijn auto. Op de Coolsingel was het één lange file van oude auto 's. Het publiek wat soms niet eens wist dat het om een actie ging was razend enthousiast om al die oude auto's zo te zien. Bij het stadhuis waren alle hotemetoten nerveus en de hoofdcommissaris had geroepen dat dit niet mocht en dat die auto's van de Coolsingel weg moesten. Alleen zijn dienders maakten helemaal geen aanstalten en stonden samen met het publiek te genieten van alle bolides. Jammer vind ik ook dat Anwb en Knac sinds de uitspraak van de rechter nu opvallend stil zijn. Dit protest is door de Rotterdammers zelf via Facebook georganiseerd net als de komende landelijke rit, want Rotterdammers moet je niet fucken, maar waar blijft de rest van Nederland? Als dit doorgaat mag je straks geen enkele stads of dorpskern meer in.
Maar het is van de zotte dat hoewel de gemeentes door de Rechtbank in het ongelijk gesteld zijn als het over hun argumentering gaat, zij toch mogen doorgaan met handhaven. Je ziet ook hier, weer het gaat niet over het milieu maar over ego! Amsterdam is bezig, Utrecht en Rotterdam zijn al zo ver en Den Haag beraadt zich. Ze gaan dus gewoon door en vegen alle rapporten en argumenten dus zo van tafel. Het zijn nu wel alle grote steden in Nederland waar je niet meer in mag. Nog even en je kan een thermosfles koffie meenemen, en in een weiland gaan staan omdat een terrasje pikken er niet meer in zit. Ik ben zaterdag in Rotterdam geweest, jammer genoeg zonder mijn auto. Op de Coolsingel was het één lange file van oude auto 's. Het publiek wat soms niet eens wist dat het om een actie ging was razend enthousiast om al die oude auto's zo te zien. Bij het stadhuis waren alle hotemetoten nerveus en de hoofdcommissaris had geroepen dat dit niet mocht en dat die auto's van de Coolsingel weg moesten. Alleen zijn dienders maakten helemaal geen aanstalten en stonden samen met het publiek te genieten van alle bolides. Jammer vind ik ook dat Anwb en Knac sinds de uitspraak van de rechter nu opvallend stil zijn. Dit protest is door de Rotterdammers zelf via Facebook georganiseerd net als de komende landelijke rit, want Rotterdammers moet je niet fucken, maar waar blijft de rest van Nederland? Als dit doorgaat mag je straks geen enkele stads of dorpskern meer in.
Gandalf- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 1556
Leeftijd : 74
Woonplaats : Brabant
soort kitcar : Burton 1023
Registration date : 05-06-10
Re: Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
Ik ben er helaas ook niet, maar wat hier gebeurt is een schande , de 2cv behoort tot de schone auto's, daar wordt niet naar gekeken ieder die mee doet
rjscherp- een kitcar fanaat
-
Aantal berichten : 209
Leeftijd : 73
Woonplaats : merselo
soort kitcar : Burton 1177
Registration date : 13-04-15
Re: Optocht van oldtimers als protest tegen milieuzones - 3 April 2015
Rotterdam notabene heeft de grootste haven van Europa (achtste van de wereld). De schepen verstoken immense hoeveelheden stookolie. Pernis brouwt enorme hoeveelheden benzine, Zestienhoven ("Rotterdam Airport") verstouwt ik weet niet hoeveel passagiers per dag. De opslagtanks bij Rotterdam hebben zoveel benzine dat 9000 auto's een jaar lang onafgebroken rondjes kunnen rijden. Ja, die oldtimers zijn een enorme belasting.
edmond- een 2cvkitcar power user
-
Aantal berichten : 563
Leeftijd : 75
Woonplaats : Purmerend
soort kitcar : Burton in aanbouw
Registration date : 28-08-08
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum